Hati Ada Perasaan .

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



Assalamualaikum
Alhamdulillah diberi kesempatan untuk update blog ni . So yes Hi semua . Salam jumaat . Pejam celik pejam celik dah masuk April dah . Cepat betul masa berlalu ye . Ayat yang sama tapi itulah hakikatnya . Hari ni Nik teringin pula nak cakap pasal perasaan . Perasaan ni something common dalam diri kita . Memang semua orang ada perasaan . Tapi sejauh mana kita faham dan jaga perasaan kita sendiri ? Pernah tak dengar ayat ' Kita kena faham perasaan orang , kita kena jaga perasaan orang . Jangan sibuk perasaan kita je ' . Then , macam mana pula dengan perasaan kita ? Kita ni bukan orang ke ? Orang kan , manusia juga . Kadang-kadang dek kerana terlalu menjaga hati orang , kita lupa nak jaga hati kita sendiri . Hati sendiri sakit tak menjadi masalah asalkan orang lain gembira . Pirahhhh siapa lah baik sangat tu kan . Tak boleh macam tu . Kita kena pandai jaga perasaan kita dan juga jaga perasaan orang lain . Biar sama rata . Hati orang pun kita jaga , hati kita pun kita jaga . Bukan apa , cuba fikir balik , kenapa kita nak jaga hati orang , faham perasaan orang tapi kita tak mampu nak jaga hati dan faham perasaan kita sendiri ? Allah SWT itu Maha Adil , diciptakan manusia dengan hati dan perasaan masing-masing . Angkuh sangatkah kita sampai hati yang Allah ciptakan ini untuk kita , kita tak nak jaga ? Naudzubillah . Jangan jadi angkuh ye .

Kadang-kadang kita pun kena jadi seorang manusia yang pentingkan diri sendiri tapi dalam situasi yang tertentulah ye . Contohnya kalau kita diusik dan diejek , mungkin , mungkin bagi orang yang mengejek itu apa yang diejek itu adalah sekadar gurauan tapi kita yang diejek ini terasa dengan ejekkan itu maka bersuaralah . Tak ada gunanya kita mendiamkan diri kerana mahu menjaga hati orang itu . " Takpe lah orang nak panggil aku gemuk pun , diorang gembira kot . " Padahal jauh disudut hati kita , kita sangat terasa . Akhirnya , menangis dalam bilik seorang diri . Allahu . Baik betul hati kita ini ye , mahu menjaga hati yang lain . Kenapa kita tidak pula menjaga hati kita yang baik ini ? Menjaga hati orang itu adalah perbuatan yang sangat baik tapi ada kalanya kita perlu bersuara demi menjaga hati kita pula . Tak salah , tak berdosa pun . Sudah-sudahlah tu mendera hati dan perasaan sendiri .

Kalau bercakap tentang hati maka ramai akan terfikir tentang perasaan suka , sayang , cinta dan benci . Kita , manusia sering bermain dengan hati sendiri . Tahukah kita perasaan suka , sayang , cinta dan benci itu datang tanpa diduga ? Tahukah kita perasaan suka , sayang , cinta dan benci itu mampu mendera hati kita . Contohnya , kita suka akan seseorang tetapi orang itu tidak merasakan benda yang sama kepada kita , apa agaknya hati kita rasa ? Sakit . Contohnya , kita menyayangi seorang sahabat tetapi sahabat kita tidak pernah menghargai apa yang kita lakukan , apa agaknya hati kita rasa ? Sakit . Sakitnya hati kita . Salah siapa ? Ya , salah kita sendiri . Kita pilih jalan untuk mendera hati kita sendiri tanpa belas kasihan . Ya , betul perasaan itu anugerah Illahi , perasaan itu memang sebati dengan kita , macam mana mahu menghalang perasaan itu daripada datang ? Jawapannya boleh . Ada caranya . Senang sahaja caranya . Kembali kepada pencipta hati kita ini , Allah SWT . Serahkanlah hati dan perasaan kita ini kepada Allah SWT . Biarlah Dia yang mengatur semuanya . Dia pemilik hati kita , Dia juga la yang mencipta hati kita .


ألا وَإنَّ في الجَسَدِ مُضْغَةً إذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ ألاَ وَهِيَ القَلْبُ
“Ketahuilah! Sesungguhnya di dalam jasad manusia terdapat segumpal daging. Jika baik segumpal daging itu, akan baiklah jasad keseluruhannya dan jika ia rosak, akan rosaklah jasad keseluruhannya. Ketahuilah! Segumpal daging yang aku maksudkan itu ialah hati” (Riwayat Imam al-Bukhari).



Niat Nik disini adalah untuk mengingatkan diri ini juga orang-orang disekeliling tentang pentingnya menjaga hati dan perasaan kita . Jujur Nik akui , Nik pun sering bermain dengan hati sendiri . Ada caranya untuk menjaga hati kita . Berzikirlah , bacalah Al Quran , doalah kepada Allah SWT agar hati dan perasaan kita ini selalu dijaga . Jangan sampai hati kita ini berpenyakit pula . Naudzubillah . Jauhkan hati kita ini daripada penyakit syubhah dan syahwat . Jauhkan hati kita ini daripada iri hati , dendam dan benci . Amin . Okaylah , sampai disini sahaja . Jumpa lagi . 

Wallahualam .  


Comments

  1. rindu nik.. lme xsinggah sni :) we must always be storng at heart.. hehe fighting!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Thank you for leaving a comment here .

Popular posts from this blog

[Soal-Jawab] Hipster dan Hijabster

#Happy28GDay

Everything Happen Must Have A Reason